السيد البروجردي (مترجم: اسماعيل تبار / حسينى / مهورى)
361
جامع أحاديث الشيعة (منابع فقه شيعه) (فارسى)
494 - ( 25 ) سكونى از امام صادق عليه السلام از پدرش عليه السلام از على عليه السلام روايت مىكند كه فرمود : « مستى ، از گناهان كبيره است و ظلم در وصيت ، از گناهان كبيره است . » 495 - ( 26 ) در تفسير مجمع البيان اين روايت آمده است كه : « زيان رساندن در وصيت از گناهان كبيره است . » 496 - ( 27 ) قطب راوندى در كتاب دعواتش از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله روايت مىكند كه فرمود : « شخصى هفتاد سال كار بهشتيان را انجام مىدهد ، آنگاه در وصيتش ظلم مىكند پس كارش با عمل اهل آتش پايان مىيابد و شخصى هفتاد سال كار دوزخيان را انجام مىدهد و آنگاه عادلانه وصيت مىكند ، پس كارش با عمل بهشتيان به انجام مىرسد آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود : « و هركس از حدود خدا تجاوز كند . » و فرمود : آن از حدود الهى است . » 497 - ( 28 ) هشام بن سالم و حفص بن بخترى و حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام روايت مىكنند كه فرمود : « هركس به ثلث وصيت كند به وارثانش زيان زده است و وصيت به يك پنجم و يك چهارم بهتر از وصيت به ثلث است و ( فرمود ) هركس به ثلث وصيت كند ، چيزى فروگذار نكرده است . » 498 - ( 29 ) سكونى از امام صادق عليه السلام از پدرش عليه السلام از نياكانش عليهم السلام روايت مىكند كه اميرمؤمنان عليه السلام فرمود : « وصيت به يك پنجم [ خوب و مناسب ] است ، زيرا خداوند عزيز و باشكوه براى خودش ( از غنيمت ) به خُمس راضى شد . و فرمود : يك پنجم ميانهروى است و يك چهارم زحمت و مشقتِ ( وارثان ) است و ثلث ظلم است . » در كتاب الجعفريات روايت مىشود كه اميرمؤمنان عليه السلام وصيت به يك پنجم را دوست مىداشت . . . ادامه اين روايت همانند روايت پيشين است . 499 - ( 30 ) در كتاب دعائم الاسلام روايت مىشود كه اميرمؤمنان عليه السلام دوست داشت در وصيت به يك پنجم بسنده شود و فرمود : « همانا خداوند از بندگانش به خمس راضى شد . و فرمود : يكپنجم ميانهروى است و ثلث فشار به وارثان است و من وصيت به يكچهارم را بيش از وصيت به ثلث دوست دارم . » در كتاب المقنع آمده است : « وصيت كردن به يك چهارم مال نزد من محبوبتر از وصيت به ثلث است و هركس به ثلث وصيت كند ، چيزى فروگذار نكرده است . »